Głównym
celem Liceum Ogólnokształcącego w Brzesku było i jest nadal odpowiednie
przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki w wyższych uczelniach
różnego typu. Miarą jakości każdej szkoły są wyniki przyjęć na studia
- brzeskie LO posiada w tej dziedzinie bardzo wysokie notowania.
Rokrocznie opuszcza szkołę wielu absolwentów, z których zdecydowana
większość podejmuje studia magisterskie na uniwersytetach, w wyższych
szkołach czy akademiach. Pozostali kształcą się w szkołach typu
policealnego i pomaturalnego. Tylko w sporadycznych przypadkach
podejmują pracę zawodową bezpośrednio po ukończeniu Liceum. Cieszy
fakt, iż z każdym rokiem zwiększa się liczba absolwentów naszego
Liceum ubiegających się o indeks wyższej uczelni i przyjmowanych
w szeregi studenckiej braci.
W "Zarysie dziejów Gimnazjum i Liceum w Brzesku" z roku 1978 można
uzyskać informację, iż do tego roku średnio 30-60% brzeskiej młodzieży
opuszczającej mury LO podejmowało dalsze studia na wyższych uczelniach.
W ostatnich 20 latach można odnotować znaczną tendencje zwyżkową
- średnia ta zwiększyła się do 75%. Dla przykładu przeanalizujemy
wyniki efektów kształcenia z lat 1998/1999 i 1999/2000, opracowanych
na podstawie dostępnego dla szkoły materiału.
Lp
|
Wyszczególnienie
|
Absolwenci r. szk. 1998/1999
|
Absolwenci r. szk. 1999/2000
|
1 |
Studia wyższe |
71,12%
|
72,36%
|
2 |
Szkoły policealne |
8,24%
|
9,86%
|
3 |
Nieznany los absolwentów |
20,64%
|
17,76%
|
Wybór kierunków kształcenia i typów uczelni jest niezwykle urozmaicony.
Nasi absolwenci znajdują się na listach przyjętych na studia medyczne,
ekonomiczne, pedagogiczne, dziennikarskie, prawnicze, artystyczne,
politechniczne itp. Niektórzy z nich studiowali także na prestiżowych
uczelniach zagranicznych (np. w Niemczech, na Węgrzech, w Chinach,
Stanach Zjednoczonych).
Wśród absolwentów szkoły jest wielu pracowników naukowych, prawników,
lekarzy, nauczycieli, duchownych; są także aktorzy, muzycy, dziennikarze,
politycy. Pracują oni w różnych środowiskach całej Polski, dając
świadectwo swego dobrego przygotowania zawodowego jak również dojrzałego
stosunku do życia.
Istotnym osiągnięciem LO w Brzesku są także bardzo dobre wyniki
egzaminów dojrzałości. Ten pierwszy poważny i trudny egzamin sprawdza
nie tylko wiedzę abiturientów, ale przede wszystkim ich umiejętność
wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania różnych życiowych
problemów, a z tym zadaniem nasi maturzyści radzą sobie bardzo dobrze.
Ilość osób uzyskujących pozytywny wynik egzaminów była zawsze bardzo
wysoka, a wypracowania z języka polskiego wyróżniono kilkakrotnie
w organizownym przez Ośrodek Metodyczny w Tarnowie, konkursie na
najciekawszą pracę maturalną. Dane przekazane do Kuratorium Oświaty
w Krakowie, a dotyczące wyników maturalnych w ostatnich dwóch latach
przedstawiają się następująco:
Lp
|
Wyszczególnienie
|
Rok
szkolny 1998/1999
|
Rok
szkolny 1999/2000
|
1 |
Liczba absolwentów |
194
|
152
|
2 |
% abiturientów
przystępujących do egzaminu dojrzałości |
99,5%
tj. 193 osoby
|
100
% tj. 152 osoby
|
3 |
Liczba ocen
niedostatecznych z części pisemnej matury |
11
|
9
|
4 |
% absolwentów,
którzy zdali egzamin dojrzałości |
94,3%
|
94,08%
|
Z powyższej tabeli wynika, że szkoła ma wysoką sprawność nauczania.
Istotnym czynnikiem tego zjawiska jest zmiana od 6 lat struktury
uczenia, polegająca na zamianie profilowania klas na system profilowania
uczniów przez fakultety.
Osiągnięciem ostatnich lat jest zawarcie porozumienia, dotyczącego
wspólnych egzaminów dojrzałości z egzaminami wstępnymi na uczelnie,
z Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Krakowską i Państwową
Wyższą Szkołą Zawodową w Tarnowie. Wyniki przedstawiają się następująco:
Lp
|
Rok
szkolny
|
Nazwa
uczelni
|
Liczba
osób przyjętych na studia
|
Liczba
zdających wspólny egzamin
|
1 |
1998/1999
|
AGH
PK
|
12
12
|
5
5
|
2 |
1999/2000
|
AGH
|
20
|
20
|
3 |
2000/2001
|
AGH
PWSZ
|
34
brak pelnych danych
|
35
40
|
Właściwe działania dydaktyczne brzeskiego LO potwierdzają także
coroczne wyniki promocji uczniów do następnej klasy. Liczba niepromowanych
była zawsze znikoma. Dyrekcja i nauczyciele LO dbali o wysoki poziom
nauczania, dając także szansę tym, którzy z różnych powodów nie
mogli nadążyć w przyswajaniu wiedzy. Podkreślić jednak należy tworzenie
w szkole naukowej atmosfery i wyróżnianie uczniów uzyskujących wysokie
wyniki w nauce. Temu celowi służyły dawniej stypendia pieniężne,
nagrody książkowe, a w ostatnich dziesięcioleciach bezpłatny udział
w spektaklach teatralnych, wycieczkach krajowych, sesjach i sympozjach
organizowanych przez instytucje i stowarzyszenia; pochwały dyrektora
w komunikatach radiowych oraz nagrody pieniężne dla Najlepszego
Maturzysty, ufundowane przez Radę Rodziców.
Najciekawszą i bardzo cenioną przez młodzież oraz i rodziców forma
nagradzania jest przyznawanie medalu "Sapere auso" uczniom uzyskującym
średnią ocen 5,0 i powyżej. fotografia Zwyczaj ten rozpoczął się
w roku szkolnym 1999/2000 z okazji rocznicy nadania szkole imienia
Mikołaja Kopernika. W tabelce poniżej podajemy pierwszych medalistów:
Lp
|
Rok
szkolny
|
Medaliści
|
1
|
1999/2000
(8 uczniów)
|
K. Bartosik,
A. Biernat, M. Budzyn, E. Borcz, K. Golińska, A. Golis, U. Jaroszek,
E. Wąs |
2
|
2000/2001
(18 uczniów)
|
K. Bartosik,
A. Biernat, A. Borcz, E. Borcz, L. Bochenek, M. Budzyn, B. Budzyn,
A. Bursztyn, M. Cyga, K. Golińska, A. Golis, B. Gadziała, K.
Gut, E. Haraf, U. Jaroszek, M. Maślak, M. Mleczko, E. Piekarczyk |
Godnym odnotowania jest także udział naszej młodzieży w międzyszkolnych
zawodach matematycznych, organizowanych przez Ośrodek Metodyczny
w Tarnowie przez okres ok. 30 lat (z niewielkimi przerwami). W ostatnim
roku 40 uczniów wzięło udział w międzynarodowym Konkursie Matematycznym
"Kangur".
Od dwóch lat uzdolniona chemicznie młodzież bierze także udział
w Konkursie Chemicznym, organizowanym przez Zakład Metodyki Nauczania
Chemii przy UJ, odnosząc znaczne sukcesy.
Z inicjatywy dyrektora szkoły w roku szkolnym 1985/86 - Jana Makurata
było zorganizowanie przez prof. Janinę Błoniarczyk i innych nauczycieli
przedmiotów ścisłych "konkursu prac matematycznych" dla uczniów
szkół ponadpodstawowych województwa tarnowskiego. Jego celem było
promowanie uczniów podejmujących rozwiązanie trudnych problemów
matematycznych przy wykorzystaniu wiedzy z pokrewnych dyscyplin
naukowych, jak np.: fizyka, chemia, informatyka. Konkurs przez 13
lat dawał uzdolnionej matematycznie młodzieży województwa tarnowskiego
szansę twórczej rywalizacji i możliwość wymiany poglądów na temat
naukowej przyszłości. Czołowe miejsca zajmowali w nim często nasi
uczniowie, np. Bogusław Cyganek dwukrotnie zdobył I miejsce, Jacek
Banaszkiewicz - III miejsce, Jadwiga Pacura - II miejsce oraz A.
Mika i J. Maślak - I miejsce.
Mocną stroną naszej szkoły był i jest sport. Uczniowie brali udział
w bardzo wielu rozgrywkach różnego typu i uzyskiwali wysokie lokaty
w finale wojewódzkim. Spośród nich wywodzi się wielu nauczycieli
wychowania fizycznego oraz działaczy sportowych.
Lp
|
Wyszczególnienie
|
Rok
|
Finaliści/Osiągnięcia
|
1 |
Zawody
sportowe (współzawodnictwo SPP w kategorii dziewcząt) |
1997
|
Zespół
LO z Brzeska
V miejsce
w Tarnowie
|
2 |
Mistrzostwa
województwa tarnowskiego SPP dziewcząt |
1998
|
Zespół LO z Brzeska
I miejsce
w finale wojewódzkim
|
3 |
Mistrzostwa
wojewódzkie SPP w Sztafetowych Biegach Przełajowych |
1998
|
Zespół
LO z Brzeska
V miejsce
w finale wojewódzkim w Tarnowie
|
4 |
Małopolska
Licealiada Młodzieży w Indywidualnych Biegach Przełajowych |
2000
|
Patrycja
Mucha
I miejsce
|
5 |
Gimnazjada
Młodzieży w siatkówce dziewcząt |
1999
|
Zespół
LO z Brzeska
II miejsce
w finale wojewódzkim
|
6 |
Małopolska
Licealiada Młodzieży w piłce siatkowej chłopców |
2000
|
Zespół LO z Brzeska
II miejsce
(Radocze k/Wadowic)
|
7 |
Małopolska
Licealiada Młodzieży w piłce siatkowej dziewcząt |
2000
|
Zespół
LO z Brzeska
II miejsce
(Brzesko)
|
Nie można pominąć osiągnięć naszych uczniów w olimpiadach przedmiotowych
oraz konkursach różnego typu na wszystkich szczeblach (począwszy
od etapu szkolnego, a skończywszy na centralnym). Propagowane w
szkole i cieszące się wzięciem u najzdolniejszej młodzieży olimpiady
i konkursy przyniosły ich uczestnikom i szkole szereg sukcesów.
Nie sposób wymienić wszystkich, dlatego przypomnijmy najważniejsze,
poczynając od lat 60-tych.
Lp
|
Wyszczególnienie
|
Rok
|
Finaliści/Osiągnięcia
|
1 |
Konkurs
"Tysiąclecie Państwa Polskiego" |
1966
|
Jerzy
Michno
Jan Werewka
Kazimierz Mleczko
III miejsce w finale wojewódzkim
|
2 |
Konkurs
plastyczny "Przyjaźń" o tematyce "Kopernik-Ciołkowski-Gagarin" |
1972
|
Bogdan Hasiak
I miejsce na etapie wojewódzkim za prace "Pierwszy kosmonauta"
|
3 |
Konkurs
"Polska leży nad Bałtykiem" |
1975
|
Bogdan
Marzec
udział w eliminacjach centralnych
|
4 |
Konkurs
"Polsko -Radzieckie braterstwo broni" |
1973
|
Jacek
Grabowski
Janusz Ropek wyróżnienie "Grand Prix" w Krakowie
|
5 |
Festiwale
piosenki radzieckiej |
1971-1974
|
Lucyna
Gaweł
Wiesława Wojewoda laureatki w eliminacjach wojewódzkich
|
6 |
Olimpiada
Ekologiczna |
1988
1989
|
Wojciech Rosa
IV miejsce w eliminacjach centralnych
Beata Drąg
XII miejsce w eliminacjach centralnych
Grzegorz Odrobina
udział w eliminacjach centralnych
|
7 |
Olimpiada
Fizyczna |
|
Arkadiusz
Śledź
tytuł laureata w eliminacjach centralnych oraz indeks wyższej
uczelni
Andrzej Katolo
udział w finale centralnym
|
8 |
Olimpiada
Chemiczna |
1994
|
Józef
Rosa
tytuł laureata w eliminacjach centralnych
|
9 |
Olimpiada
Literartury i Języka Polskiego |
|
Agata
Drużkowska
udział w eliminacjach centralnych
Barbara Hauben
udział w finale centralnym
|
10 |
Olimpiada
Matematyczna |
1994
|
Lesław
Ruchała
eliminacje centralne
|
11 |
Konkurs
Wiedzy o Mazurku Dąbrowskiego |
1997
|
Rafał
Schmidt
V miejsce w finale centralnym
|
12 |
Olimpiada
Historyczna |
1997
|
Jerzy
Mazur
udział w finale centralnym
|
13 |
Olimpiada
Geograficzno-Nautologiczna |
1997
|
Igor Kornaś
tytuł laureata w eliminacjach centralnych
|
14 |
Ogólnopolski Konkurs Poezji Śpiewanej |
1997
|
Agata
Pikuła
udział w finale
|
15 |
Ogólnopolski Konkurs Recytatorski ZHP "Strofy o Ojczyźnie" |
|
Halina
Okaz
udział
w finale centralnym
Agata
Gawłowska
I
miejsce w finale centralnym
|
16 |
Turniej
Mickiewiczowski zorganizowany przez Telewizję Kraków |
1995
|
Zespół
LO z Brzeska
I miejsce w II etapie
|
17 |
Wojewódzki
Konkurs Wiedzy Chemicznej |
|
Anna
Biernat
udział
w II etapie
Bartosz Zięba
wyróżnienie
w II etapie
Karolina
Golińska
VI miejsce w finale
Anna Biernat
II miejsce w finale
Bartosz Zięba
IV miejsce w finale
Piotr Olczak
VI
miejsce w finale
|
18 |
Olimpiada
Języka Niemieckiego |
1978
1979
|
Jadwiga
Duda
udział w eliminacjach centralnych
|
19 |
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym |
1981
|
Bogdan
Babicz
laureat eliminacji centralnych
|
20 |
Turniej
Wiedzy Filozoficznej |
|
Jan
Potępa
II miejsce
w eliminacjach wojewódzkich
Alina
Kamińska
I miejsce
w eliminacjach wojewódzkich,
udział w eliminacjach centralnych
|
Nasza młodzież mogła także rozwijać swoje uzdolnienia artystyczne
w zespołach chóralnych, muzycznych, tanecznych i recytatorskich.
Artystycznie uzdolnieni uczniowie zapewniali oprawę artystyczną
wielu imprez szkolnych, a także akademii, spotkań i obchodów organizowanych
w różnych środowiskach regionu. W roku 1978 Kuratorium Oświaty i
Wychowania przyznało szkole nagrodę i dyplom za wybitne zasługi
na polu rozwijania artystycznych uzdolnień młodzieży. Nie sposób
wymienić wszystkich ciekawych prezentacji. Nie podlegającym jednak
dyskusji osiągnięciem szkoły lat powojennych było rozśpiewanie.
W Liceum istniał szkolny chór prowadzony przez prof. H. Bystrzyńską,
a później przez B. Skrobotowicza, natomiast w latach 70-tych chórem
kierował prof. R. Wojnowicz. Słynne przeboje chóralne "Siadła pszczółka
na badylu" i "Wieczorny dzwon" jeszcze dziś brzmią w uszach tych,
którzy pamiętają owe czasy. Oprócz chóru istniał w latach 60-tych
szkolny chórek występujący szczególnie na uroczystych pożegnaniach
z maturzystami z piosenką "Upływa szybko życie" .
W brzeskim LO działały do lat 90-tych różne koła zainteresowań,
w których uczniowie mogli poszerzać swe zainteresowania. Przeciętnie
około 200 uczniów rozwijało swe uzdolnienia kołach przedmiotowych:
j. polskiego, j. rosyjskiego, historycznego, geograficznego, chemicznego,
matematycznego, fizycznego i biologicznego, uzupełniając swe wiadomości,
rozwijając samodzielnie problemy z różnych dziedzin wiedzy, przygotowując
się do samodzielnej pracy naukowej. Każde z wymienionych kół posiadało
swój znaczny dorobek, np. Koło Polonistyczne wydawało przez 20 lat
szkolne czasopismo "Spod Ławy", członkowie Koła Geograficznego prowadzili
ciekawe badania dotyczące stosunków geograficzno-ekonomicznych rejonu
brzeskiego, pozostałe zas koła przygotowywały młodzież do olimpiad
i różnych konkursów.
Liceum w Brzesku stwarzało zawsze właściwy klimat do twórczego rozwoju
swoich wychowanków, co owocowało dalszymi ich decyzjami życiowymi.
Uzdolnienia recytatorskie, aktorskie, muzyczne, plastyczne naszej
młodzieży można było podziwiać podczas organizowanych w szkole i
w rejonie akademii, spotkań czy studniówek. Z tych szkolnych artystycznych
debiutantów wywodzą się aktorzy (np. Edward Dobrzański - dziekan
Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, Alina Kamińska - aktorka teatru
Bagatela w Krakowie, znana widzom całej Polski z telewizyjnych "Spotkań
z balladą"), muzycy zespołu "Pod Budą" (W. Żurek, J. Hnatowicz)
czy śpiewak operowy - Bogusław Zalasiński. Niemożliwym jest wymienienie
wszystkich grup, zespołów, które w okresie powojennej działalności
Liceum pojawiły się na szkolnej scenie artystycznej.
Osiągnięcia wychowawcze szkoły nie są tak wymierne jak te omówione
powyżej. Nie da się ich określić w procentach ani zamieścić w tabelkach.
Faktem jest jednak, iż LO w Brzesku zawsze uczyło swoich wychowanków
umiejętności samodzielnego rozwiązywania życiowych problemów i dawało
młodzieży duże możliwości współodpowiedzialności za życie szkoły.
Praca wielu uczniów Liceum w Samorządzie Szkolnym oraz organizacjach
młodzieżowych (Szczep Gwiaździsty, ZMS, LOK, PCK, LOP, OHP, SKKT)
zmuszała do twórczego, odpowiedzialnego i dojrzałego działania,
pomagała zaistnieć w grupie uczniowskiej i pozwalała na doskonalenie
umiejętności współpracy z różnymi ludźmi: rówieśnikami, nauczycielami,
dyrekcją. Wielu naszych działaczy samorządowych i organizacji młodzieżowych
bez trudu podejmowało różne odpowiedzialne zadania w uczelniach
i zakładach pracy. Spośród nich wywodzą się także ludzie sprawujący
dziś ważne funkcje społeczne w Brzesku, województwie oraz różnych
miejscowościach w całej Polsce.
Sukcesem wychowawczym jest wytworzenie w świadomości jej wychowanków
szacunku do tradycji szkolnej. Rzadko która szkoła może pochwalić
się tak bogatą obyczajowością jak nasza. Komersy (były jeszcze w
latach 60-tych), studniówki, spotkania opłatkowe, "Jesienne stoliki",
Święto Szkoły, pożegnanie maturzystów, chrzest pierwszoklasistów,
poranki okolicznościowe, bale dla milusińskich - to tylko nieliczne
przykłady działań tworzących mocną więź między uczniami i nie tylko.
Plan wychowawczy szkoły zakładał zawsze pogłębienie u wychowanków
uczuć patriotycznych, a efektem tej pracy jest widoczny u młodzieży,
a także absolwentów szacunek do symboli narodowych, a przede wszystkim
poczucie odpowiedzialności za "małą ojczyznę", czyli szkołę, miasto,
najbliższą okolicę.
Niezwykłym zjawiskiem są także silne więzi koleżeńskie i przyjacielskie
naszych absolwentów. Rokrocznie odbywają się w maju i czerwcu 3-4
zjazdy klasowe absolwentów szkoły, w których uczestniczą nauczyciele
i dyrekcja. Fakt, że na takie spotkania przyjeżdżają ludzie z odległych
od Brzeska miejscowości, a często także z zagranicy świadczy o potrzebie
powrotu wspomnieniami w szkolne czasy. Takich sentymentalnych, wzruszających,
a czasem dużo uczących spotkań może pozazdrościć nam niejedna szkoła.
Trudno wymienić wszystkie osiągnięcia wychowawcze LO w Brzesku,
ale koniecznym wydaje się zwrócenie uwagi na działalność charytatywną
prowadzoną przez wiele lat przez Szkolne Koło PCK. W ostatnich latach
młodzież naszej szkoły zbierała odzież, książki i zabawki, przekazując
te dary dla Domu Dziecka w Jasieniu, Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
w Złotej i Domu Opieki Społecznej "CARITAS" w Brzesku. Niemniejsze
zasługi na tym polu ma szczep Gwieździsty, który w latach 70-tych
ufundował książeczkę mieszkaniową z pełnym wkładem dla wychowanka
Domu Dziecka w Jasieniu, prowadził i nadal to czyni, systematyczne
akcje wspomagania Centrum Zdrowia Dziecka (obecnie akcja "Grosik")
oraz w związku z powodzią w 1997 r. aktywnie włączył się w akcję
"Zeszyt".
Wyrobienie wrażliwości na los drugiego człowieka: starszego, samotnego,
chorego, niedołężnego, owocuje w dalszym życiu, już dorosłym, naszych
absolwentów.
Brzeska najstarsza średnia szkoła, nestorka - dziewięćdziesięcioletnia
staruszka prężnie się rozwija, nawiązuje do pięknych wzorów poprzednich
pokoleń oraz stawia sobie nowe, trudne, na miarę dzisiejszych czasów
zadania, nawiązując do wiersza Asnyka:
"Każda epoka ma swe własne cele
I zapomina o
wczorajszych snach.
Nieście więc wiedzy pochodnie na czele
I nowy udział bierzcie w wieków dziele,
Przyszłości podnoście gmach."
|